Chrániče holeň/koleno

Když jsem pár dnů před prvním tréninkem sháněl a nakupoval základní ochranné vybavení, zaměřil jsem se spíše na levnější kousky s tím, že pokud budu jezdit dál, časem koupím něco lepšího a také jsem očekával, že ty chrániče ze začátku dostanou pořádnou čočku a ať tedy zničím právě je. Teď už můžu říct, že jsem měl poněkud velké oči, protože žádné velké pády se nekonaly (ta zlomenina se nepočítá) a na všech chráničích mám max. pár škrábanců. Ale nic jsem nekoupil zbytečně, takže nemám čeho litovat.

Jako první chrániče jsem si koupil tyto Exustar E-CPK30 za 520Kč.

Exustar E-CPK30

Když jsem si je v e-shopu vybíral, nevypadaly na obrázku nic moc (mluvím o vzhledu … jinak přišly mi praktické, jinak bych do nich nešel), ale po prohlídce v obchodě jsem byl mile překvapen. Ne, že by šlo o nějaké krasavce, ale čekal jsem horší vizuál. Na noze je drží tři části – nenastavitelný pružný dvojpásek za kolenem a dva suchým zipem nastavitelné pásky kolem lýtka. Chrániče na noze dobře drží, nesjíždějí a plast chránící koleno a holeň se zdá poměrně masivní, což ve spojení s příjemně měkkou vnitřní vystýlkou znamená slušnou ochranu kosti při případném pádu třeba na hranu nějaké zídky či kořene stromu. Problémy těchto chráničů vidím dva – část chránící holeň je poměrně krátká (ten šedý plast měří 24cm + jsou pod ním ještě cca 2cm tuhé látky; celé chrániče měří cca 41cm) a lýtko není zezadu chráněno téměř vůbec. S tím souvisí fakt, že když mi sjede noha z pedálu, dostanu ránu do holeně těsně pod chránič a při určitých pádech ránu do lýtka. To první eliminuje skutečnost, pokud jste menšího vzrůstu, to druhé nic. Každopádně jde ale o vcelku povedené chrániče a můžu je, především menším postavám, doporučit.

Z výše uvedených důvodů jsem se po roce začal poohlížet po nějakých lepších. Vybíral jsem mezi těmito

661 Race Knee/Shin

a KH chrániči, které, jak je z dalších obrázků vidět, vyhrály. Ty první jsem měl možnost vyzkoušet, byly v pohodě, ale přišly mi možná zbytečně masivní (také jsou dělané spíše pro bikery) a také nemají zcela chráněné lýtko. A když jsou ty KH určené přímo pro jednokolkaře, tak jsem si řekl, že není nic moc co řešit (cena je navíc srovnatelná - obojí se prodávají kolem 1500Kč).

Kris Holm Percussion Leg Armor

Abych měl jistotu, že budu mít chráněnou holeň po celé její délce, zvolil jsem velikost XL a doufal, že mi bude sedět. Jen jsem se obával, že s tím bude souviset celková mohutnost chráničů a mé štíhlé lýtko bude mít problém. Potvrdilo se obojí:) Chrániče mají, pro mě, ideální délku (od hlavy až k patě měří 53cm). Když se mi jejich spodní okraj zarazí v tom ohybu mezi holení a chodidlem (a tudíž už nemohou sjet níž), tak mám chráněnou celou nohu až nad koleno. Díky tomu také můžu mít povolené to stahování kolem kolene (které je zde na rozdíl od předchozích chráničů nastavitelné) a při šlapání mě to zezadu nedře. V případě pádu je však koleno, i přes tu odstávající ochranu, stále víceméně chráněno, a pokud bych vyrazil do náročnějšího terénu, stačí to pořádně zatáhnout a je ochrana stoprocentní.

KH vs Exustar

Takže délka je v pohodě, teď ten objem. Jak je vidět na obrázku, po rozvinutí jsou ty chrániče poměrně „rozlehlé“ (v nejširším místě 44cm).

KH Rozbalené

Po omotání kolem nohy, je ta celá obalená, což zamezí všemožným škrábancům a ránám (i když lýtko je chráněna pouze takovou režnou látkou, takže je to ochrana opravdu spíše proti škrábancům než modřinám), ale v teplejším počasí člověk musí počítat s tím, že se v chráničích bude docela slušně potit. Mimo toto stahování kolem kolene jsou tam ještě 3 pásky, jenže vzhledem k tomu, že ta režná látka, která kryje lýtko a na jejímž konci jsou pásky přišité, je dosti široká, mám při obmotání chrániče kolem nohy problém s přilepením suchého zipu neboť se jeho části již skoro minou. Naštěstí je ten suchý zip kvalitní a bez problému to vydrží celé ježdění udržet i ten cca centimetr, který se mi překrývá, ale až se v budoucnu opotřebuje, budu to muset vyřešit buď sichrhajckou či nějakým zkrácením té režné látky.

Nasazené KH

Jak už to tak bývá, jeden chránič mi sedí lépe a druhý hůř. Ten na pravé noze se mi neustále pootáčí a já ho musím vracet, takže je asi trochu křivě ušitý nebo co. Není to sice nic hrozného, protože se neotáčí kolem dokola, a zarazí se tak po pootočení o 45 stupňů, ale je to dost otravné. Štve mě to o to víc, že ten druhý sedí opravdu perfektně a ani po mnoha hodinách jízdy se ani nehne. Tento otáčející se chránič mám také na rozdíl od toho druhého zapnutý jen na těch kouscích suchého zipu (jako by byl trochu větší než ten druhý i když měřením jsem žádný rozdíl ve velikosti nezjistil), ale nezdá se mi, že by ještě větší přitažení k noze (kdyby to bylo možné) zabránilo jeho pootáčení.

Srovnání nasazených KH a Exustar

Pokud bych měl zhodnotit samotnou ochranu nohy a srovnat ji s mými předchozími chrániči, nebude to tak jednoznačné. KH chrániče jsou složeny z takových 3 podlouhlých „plátů“, které se poskládají kolem chodidla (jejich délka je 34cm). Jistě to nahrává ergonomii, na druhou stranu, obávám se, neochrání nohu před opravdu tvrdými pády. Jde o to, že jednak nejsou z tvrdého materiálu, ale z takové tuhé hmoty (která se při tlaku při pádu lehce prohne) a tím, že máte přímo před holení ten jejich spoj,

Zlomy mezi jednotlivými částmi chrániče

při pádu např. na hranu zídky by to vaše holeň asi nepěkně odnesla. Samozřejmě by to dopadlo mnohem lépe než bez chráničů, ale v těch mých starých byste to přečkali opravdu bez úhony. To samé se dá říci o ochraně kolene, opět je to spíše na bázi tuhého polstrování než tvrdého plastu s měkkou výstelkou, takže padat z metru na beton by asi nebyl ten nejlepší nápad. Na to, co teď popisuji, se opravdu více hodí ty chrániče 661, tyto KH jsou určené spíše do přírody, kde jistě skvěle ochrání proti porostu, kamení atd.

S KH chrániči jsem každopádně spokojen a nebýt toho otravného pootáčení u jednoho, neměl bych výhrad. Pokud máte přes 180cm a silnější lýtka, bude vám ta moje velikost XL sedět jako prdel na hrnec. Na ty první chrániče jsem také nezanevřel a až bude venku opravdu teplo, tak je zase vytáhnu, protože bych se v těch KH asi upekl:)

Trochu jsem ještě na NETu zapátral po dalších alternativách k výše uvedených kouskům a je z čeho vybírat:

Lizard Skins Knee-Shin Body Armor


Six Six One Race Pro


Dainese Racing Knee Guard Fullpro


Six Six One 4x4 (krátká recenze TADY)

Prodávají se kolem 1600Kč a nevypadají vůbec špatně. Mít peněz jako šlupek, všechny bych si je koupil a udělal srovnávací megatest, bohužel realita je taková, že se musíte spokojit jen s jejich výčtem:)

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...

Díky za recenzi, to pomohlo :)

flycross řekl(a)...

To jsem rad;)