Brzdá se na lepší časy

Po nebývale vtipném a nápaditém nadpisu pojďme rovnou k věci. Nedávno jsem tady kňoural kvůli špatné situaci na trhu s brzdami pro jednokolky. A jak se zdá, letošní jaro přinese zásadní změnu. Žádná levná lanková mrcha se sice nechystá (škoda), zato Nimbus se pochlapil a přináší řešení, které by mohlo být praktické a díky kompatibilitě dílů zároveň finančně únosné. O co jde … od dubna by měl být v prodeji nový střed, na který půjde uchytit běžný brzdový kotouč, který se požívá u jízdních kol.


Pak už stačí vybrat nějakou z mnoha nabízených brzd (tím myslím páku, třmen a hadici) a je vystaráno. Je to určitě mnohem elegantnější řešení, než nabízejí ZDE. Nevím, jestli si člověk také sám může sehnat celý brzdový systém, ale jste minimálně odkázáni na ty jejich speciální kliky a svoje tak můžete hodit do krabice. Také bych se obával snadnějšího poškození kotouče a třmenu, které jsou více na ráně, a přílišné blízkosti třmenu a boty.

Jelikož mám na starém kole ještě klasické lankové „véčkové“ brzdy a kotoučovkama nemám nejmenší zkušenosti, tak zatím nevím, jaký je rozdíl mezi přední a zadní brzdou, jestli lze na uni použít libovolnou z nich, zda zvolit hydrauliku nebo mechanickou atd. Budu se v této oblasti muset trochu vzdělat, ale pokud se neukáže, že ty mechanické stojí za hovno, tak jim dám asi přednost. Selský rozum mi říká, že s nimi budou menší problémy už kvůli tomu, že na lanku se nemá co rozbít (jak působením času, tak při pádech jednokolky), kdežto o tekoucích hydraulických brzdách jsem toho četl dost. Také jejich údržba je předpokládám bez problémů (minimálně se člověk nemusí srát s tím olejem, což mě u hydraulik děsí) a zřejmě budou i levnější.
Velkou výhodou tohoto řešení je i celková cena. Zatím jsem jen krátce mrknul do e-shopů a kompletní brzdový systém se dá pořídit do 1500Kč (obě varianty). Sice to budou ty levné a asi ne moc kvalitní verze, ale na první ozkoušení a seznámení se s tím rozhodně nepůjdu do něčeho drahého a třeba budu mít štěstí. I levné výrobky občas překvapí a fungují dlouho a bez závad. Nehledě na to, že když sebou jednokolka práskne na bok a třmenem narazí do nějakého šutru, tak to při špatné konstelaci hvězd podle mě nevydrží ani ten kvalitní za pár tisíc, a raději budu kupovat častěji levné klumpy, než riskovat náhodné zničení něčeho mastného. Ale to se uvidí, zatím to berte jako úvahy naprosté brzdové lamy.


Nový střed s přípravou na brzdový kotouč

Teď jsem jen zvědav, jak to bude Nimbus nabízet. Jestli nahradí stávající střed u Muni typů tímto a bude ho nabízet jak standard (což by bylo fajn, ale tak to asi nedopadne, páč tento střed bude zřejmě dražší a museli by zvednout základní cenu jednokolek, do čehož se jim zřejmě nebude chtít) nebo budou všechny uni již z výroby nabízet s výběrem středů či si to člověk bude muset objednat zvlášť a nechat si kolo nově vyplést s tímto středem (to by mě štvalo, nemám rád podobné nadbytečné operace). Uvidíme, každopádně to přišlo v pravý čas, protože plánuji nějakou tu 26“ a už teď je mi jasné, že jí budu chtít s tímhle. Ještě by mohli rovnou přijít i s novými barvami rámů (oranžová, zelená a nějaká povedená růžová by mi asi při výběru řádně zamotaly hlavu) a nebylo by to řešit. Konečně bych se tak s brzdou mohl pustit do sjíždění pořádných kopců. Jó, bude to zajímavé jaro.

Žádné komentáře: